Näytetään tekstit, joissa on tunniste muistoissamme. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste muistoissamme. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 1. joulukuuta 2013

Varovaisesti siellä eli R.I.P. Jane Marple "Ham-Zu" (19.8.-1.12.2013)


Pahimmasta järkytyksestä toivuttuani ajattelin kirjoittaa muistokirjoituksen Janesta tänne, ja samalla muistuttaa kaikkia, että hamsteri voi olla yllättävän hauras eläin ja sen käsittelyssä on syytä olla varovainen.

Menin tänään kaverini luokse leikkaamaan Sohvin poikasen Jane Marplen kynsiä, koska ne alkoivat olla pitkät ja kaverini ei osannut leikata niitä itse. Jane, kutsumanimeltään Ham-Zu, oli juoksemassa tullessani, mikä ei ole paras hetki kynsienleikkuulle: usein on edullista, jos eläin on juuri herännyt ja hiukan tokkurassa, jolloin se pysyy paremmin paikoillaan. Otin sen kuitenkin tarkasteluun ja kynnet olivatkin jo varsin pitkät: ne käyristyivät alaspäin aika voimakkaasti, eli olisivat ennemmin tai myöhemmin kasvaneet tassuun kiinni. Leikkaaminen oli siis hyvinkin ajankohtaista.

Jane ei suhtautunut kovin lämpimästi tähän tapahtumaan vaan rimpuili minkä kerkesi, enkä saanut kynsileikkureilla otetta sen kynsistä tämän takia. Jouduin siis ottamaan hanskan ja pitämään siitä tiukemmin kiinni, mikä ei kylläkään hirveästi auttanut, koska Jane huitoi käpälillään ja koetti päästä irti. Sain kuitenkin napsittua kynnen sieltä, toisen täältä. Välillä avasin otteen jolloin Jane nuuhki kättä ihan rauhallisesti, ja sen ilmeisestä pitelypaniikista huolimatta en arvannut, että sillä olisi oikeasti joku vialla.


Olin jo loppusuoralla kun se vihdoin lopetti rimpuilun ja ehdin jo ilahtua, kun ajattelin että nyt saan kaikki loputkin kerralla lyhyeksi. Vaan lyhyeksi jäi ilo: Janen silmät laajenivat, se haukkoi henkeään - avasin käden - parin hengenvetoa, ja se lakkasi hengittämästä.

Sekunnin tuijotin epäuskoisena ja sitten aloitin raivokkaan elvytyksen. Tekohengitys ja paineluelvytys harvemmin palauttavat pysähtynyttä sydäntä toimintaan, mutta sillä voi voittaa aikaa, kun aivot saavat vielä edes vähän verta ja vauriot ovat pienemmät odottaessa defibrillaattoria eli sähköimpulssia jolla sydämen saisi taas käyntiin. Täydellisestä pysähdyksestä sydäntä ei ilmeisesti voi enää käynnistää defibrillaattorillakaan, mutta kammiovärinästä pulssi saattaa vielä palautua.

Koska emme tietenkään olleet varautunut elvytykseen, ainoa mahdollinen tapa antaa sähköisku joka tuli mieleen oli kastella hamsun rinta ja painaa siihen 9 voltin paristo, jossa navat ovat vierekkäin. Sähköisku on hyvin heikko mutta se oli ainoa mikä tuli kaverilleni mieleen, ja paristo oli toimiva (kokeilin sitä kieleeni, mini-auts). Valitettavasti virta ei riittänyt tai sydän oli täysin pysähtynyt. 20 minuutin elvytyksen jälkeen oli pakko luovuttaa. Olo oli järkyttynyt ja kamala. Itketti. Menin leikkaamaan kynsiä, ja nyt hamsu oli kuollut. 

Silittelimme Janen turkkia vielä siinä ja mietimme, mikä ihme meni vikaan. Voi olla, että Janella oli synnynnäinen sairaus tai sydänvika, joka on ehkä lohdullisin vaihtoehto, koska se olisi silloin kuollut nuorena todennäköisesti joka tapauksessa. Tietysti on myös mahdollista, että olen vahingossa painanut liian kovaa jostain kohtaa, kun jouduin aika napakasti pitelemään Janea paikoillaan. Etenkin hanska kädessä voi olla hyvinkin vaikea arvioida, mikä on sopiva määrä puristusvoimaa, kun hamsterilla on niin paksu turkki ja niiden keho on yllättävän pieni. Mielestäni ei puristanut liikaa, tietenkään, mutta mistä sitä voi tietää... :(

Muutaman viime vuonna sattuneen tapaturman vuoksi Facebookin hamsuryhmässä aloitetussa keskustelussa on selvinnyt, että hamsterit ovat yllättävän lahjakkaita saattamaan itsensä paremmille hamstrausmaille: hamsuja on kuollut itse pahviputkiin jyrsittyihin reikiin josta eivät ole päässeet pois, kukkaruukkujen pohjareikiin, tikkaisiin, häkkipinnojen väliin, juoksupyöriin ja sisustusten alle (kuten meidän Buddhis). Joissain tapauksissa näistä on kyse ollut ilmeisesti siitä, että hamsteri on joutunut paniikkiin ja saanut sydänkohtauksen, ei niinkään siitä, että itse tapaturma/kiinni juuttuminen olisi ollut hengenvaarallinen. Lisäksi aina välillä nuoriakin eläimiä löytyy pesässään pois nukkuneena, ilman mitään selkeää syytä. Ehkä hamsteriharrastajan täytyy vain hyväksyä, että tämä laji on olemassa koska poikueet ovat niin isoja, ei siksi, että yksittäiset yksilöt olisivat kovin pitkäikäisiä. Helppoa se ei ole, eikä etenkään, jos on yhtään mahdollisuutta jossitella sen suhteen, olisiko itse voinut tehdä jotain toisin.

***


Janea tulee ikävä. Se oli suosikkini Sohvin poikasista, vilkas ja aktiivinen heti alusta alkaen. Ainoana koko poikueesta se koetti karata terraariosta kahteen kertaan kiipeämällä juomapulloa pitkin vapauteen, ja sai tästä lisänimen "pieni tankotanssija." Uudessa kodissaan kaverini luona se ilahdutti päivittäin tarmokkaalla hamsteroinnillaan ja siemeniä kerjäämällä. Ehkä se on sitten totta, että parhaat lähtevät täältä aina ensimmäisenä. 

Jane matkalla vapauteen syyskuussa 2013.
Pieni tankotanssija.

P.S. Nyt viikko Janen kuoleman jälkeen sain viestin eräältä toiselta, jolle oli käynyt samalla tavalla. Kuolinsyyksi oli selvinnyt siemen, joka oli valahtanut poskipussista kurkkuun kesken kynsienleikkuun. Kannattaa siis tarkistaa hamsun posket ennen leikkuupuuhiin ryhtymistä!

maanantai 11. marraskuuta 2013

Hyvästi Hänen Pienuutensa Hilinä Viuhuliina (9.1.2012-3.11.2013)

Hilinä (yllä) ja Hulina (alla) nukkumassa painin jälkeen.

Meidän pikku Hilinäisemme siirtyi paremmille hamstrausmaille viikko sitten sunnuntaina aamupäivällä. Hilinä oli ensimmäinen hamsterini, jonka hain kotiin maaliskuussa 2012 Helsingin Itäkeskuksen Faunattaresta. Menin sinne alun perin talvikkoa ostamaan, mutta terraariossa itseään pesemässä ollut Hilinä vei sydämeni saman tien. Se oli ostettaessa yksin, enkä tuolloin vielä tiennyt, että roborovskinhamsterin voi yhdistää myös eri pentueesta tulevan lajitoverin kanssa. Hilinä eli siis yksikseen maaliskuusta heinäkuulle, ja koska se oli ensimmäinen hamsuni, käytin paljon aikaa sen kesyttämiseen. Kärsivällisen odottamisen tuloksena Hilinä oppikin pian tulemaan hakemaan kauraa ja siemeniä kädeltä ja oli elämänsä loppupuolen niin kesy, että jäi kerran sormeen roikkumaan kättä terraariosta pois otettaessa - ilmeisesti tarjoilut eivät olleet riittävät. :D 

Hilinä sai pian tulonsa jälkeen lempinimen Hänen Pienuutensa, joka vaihtui Urpoksi Turpon, eli Hulinan, eli Goldilock's Lashayan tultua Hilinän kaveriksi heinäkuussa 2012. Näistä nimistä jäi elämään kaksi vieläkin käytössä olevaa verbiä: "Hilinöidä," joka tarkoittaa seinän tai sisustusesineen "kaivamista" yhdistettynä rytmikkääseen kokovartaloliikkeeseen, sekä "urpoturpoilla," joka tarkoittaa kahden robokaverin yleistä häröilyä joka alkaa naurattaa ihmiskatsojaa saman tien.

Hilinöinnistä löytyy näyte toisen blogin puolelta täältä (postauksen viimeinen video). Urpoturpoilun klassikko taas on yhteisjuoksu juoksupyörässä nenä toisen pehvassa kiinni. Alla olevassa kesällä 2012 kuvatussa videossa Hilinä ja Hulina ovat juuri keksineet tämän ajanvietteen.



Harjoituksen myötä meno muuttui toki vielä huomattavasti tätä sujuvammaksi. Katsojan onneksi kaksikko ei päässyt kuitenkaan koskaan yhteisymmärrykseen siitä, kumpi saa juosta jonon edessä, eli joka pysähdyksessä toinen mönki kaverin päältä etummaiseksi, ja sitten taas mentiin. :´D

Hilinä ja Hulina olivat parhaat kaverit viimeiseen hetkeen asti. Lauantaina myöhään illalla vierailulta kotiin tultuamme huomasimme, että Hilinä liikkui vaivalloisen oloisesti ja aina pieniä pätkiä kerrallaan. Sovimme, että jos tilanne ei muutu seuraavaan aamuun mennessä, käymme ostamassa tarvikkeet hiilidioksidipönttöön ja päästämme Hilinän ajasta ikuisuuteen, ettei sen tarvitse kitua turhaan. Lauantai-iltana ei kuitenkaan asialle voinut mitään tehdä, joten seurailimme tilannetta. Pikku Hilinä mönkeröi hitaasti kaverusten pesänä käyttämään kuppiin (kuvassa etualalla) joka oli täytetty vessapaperirulla- ja vessapaperisilpulla. Hulina taisi huomata, että kaverilla ei ole kaikki hyvin, sillä se peitteli pesässä makaavaa Hilinää aiemmin antamillani uusilla vessapaperinpalasilla... Sunnuntaina aamupäivällä Hilinän vetäistyä viimeiset henkäyksensä Hulina kävi vielä sukimassa viilentyvää ruumista pariin otteeseen. Otimme pikku Hilinän ruumiin terrasta pois vasta sen kylmettyä ja laitoimme pakastimeen odottamaan ensi kesää ja retkeä Kirkkonummen saaristoon, jonne hautaamme Hilinän samaan paikkaan Pikku Buddhan kanssa.

Hilinä sai siis kuolla rauhallisen kuoleman kotiterraariossa, ja eli sitä ennen 1 v 10 kk ainakin päällepäin katsoen erittäin antoisaa hamsterinelämää pesien, hamstraten, juosten ja kaivellen sekä Hulinan kanssa urpoturpoillen. Itselleni Hilinä tulee aina olemaan Se Ensimmäinen Hamsu, maailman ihanin pikku lemmikki.